Speels branding en website design voor webshop Kerstkaartje

Op de webshop van Kerstkaartje kan je speelse wenskaarten en eindejaarsgeschenken kopen. Om Kerstkaartje in de markt te lanceren, ontwierpen we eerst een logo en huisstijl die de speelsheid en nostalgie van kaartjes op de post doen verbeeldt, in een hartverwarmend jasje. Daarna hielpen we mee aan het webshop design van de Odoo website om de webshop aantrekkelijk en geoptimaliseerd voor SEO-zoekresultaten te maken, zodat de webshop beter scoort in zoekmachines zoals Google. Daarna lanceerde we sociale media campagnes om merkbekendheid te creëren en de verkoop van de webshop producten te boosten.

Grafisch ontwerp services:

Logo en huisstijl ontwerp | Merkstrategie | Webshop design | Sociale media campagnes

Huisstijl ontwerp van de social media posts van de webshop Kerstkaartje. Een smartphone met een feestelijke kaart waarop een vrouw cadeautjes uitpakt, omringd door kerstcadeaus.
Grafisch ontwerp van logo en huisstijl voor de webshop van Kerstkaartje, met een verpakking en stempel ontwerp in kerstthema met kerstelementen.
Kerstkaartje website design voor webshop van wenskaarten in warme huisstijl

Webdesign: Odoo webshop gebruiksvriendelijker en SEO-proof maken

Nadat de basis opgezet was in Odoo, optimaliseerden we de webshop voor meer omzet:

  • De user experience en aankoopflow om klanten sneller naar de aankoopfase te laten overgaan, werden verbeterd.

  • Om de webshop hoger te laten scoren in zoekmachines, zoals Google, en AI-zoekopdrachten, zoals in ChatGPT en Co-Pilot, werden SEO-tags en alt-tags toegevoegd, H1, H2, H3-titels correct gezet en kreeg de webshop SEO-vriendelijke teksten. Google Analytics werd gekoppeld aan de webshop, om te weten hoeveel omzet gegenereerd wordt door verschillende kanalen en door marketinginspanningen.

  • Om de webshop visueel aantrekkelijker te maken, werd de look en feel aangepast naar de vooraf bepaalde branding, met op maat afbeeldingen, kleurenschema’s, illustraties en lettertypes.

Sociale media campagnes

Om snel meer zichtbaarheid, webshop bezoekers, en meer verkoop te genereren, werden sociale media campagnes opgezet.        

Voorbeeld huisstijl ontwerp voor een kerst webshop. Een smartphone met een advertentie voor kerstcadeautjes, met een foto van een lachende vrouw die een cadeau vasthoudt en een laptop gebruikt.
Huisstijl ontwerp - packaging design met handgetekende illustraties - Kerstkaartje.be webshop

Breakdown brand identity keuzes

Kerstkaartje’s missie is een hartverwarmend gevoel geven: ‘Iemand heeft moeite gedaan om mij een persoonlijk kaartje te schrijven en me te laten weten hoe belangrijk ik ben.’ De producten van Kerstkaartje zijn speels en kwalitatief afgewerkt. We kozen daarom voor een branding met handgetekende illustraties, die zowel speels als hartverwarmend is, met een grote knipoog naar de moeite doen om persoonlijk kaarten te schrijven en de gezelligheid en verbinding van de feestdagen. Door die merkelementen te gebruiken op verpakpapier, social media posts, de webshop, … bouwt Kerstkaartje een herkenbaar, hartverwarmend en speels merk op.

  • Logo’s: De uitstraling is speels en verbindend. Het speelse logo sluit zo aan bij de missie. Het script lettertype benadrukt dat iemand de moeite neemt om een kaartje met de hand te schrijven. Zwierige krullen knipogen naar de kerstsfeer.

  • Lettertype: Het zwierige en herkenbare script lettertype, dat verwijst naar het handschrift dat op wenskaarten gebruikt wordt, wordt aangevuld met een vriendelijk en kwalitatief ogend serif lettertype, om voornamelijk vrouwen aan te spreken.

    Serif lettertypes worden ook geassocieerd met kwaliteit en het manueel, ambachtelijk letterzetten en pressen van drukwerk. Zo weerspiegelt de branding van Kerstkaartje de kwaliteit van haar kaartjes.

  • Merkelementen (brand assets): Omdat het doelpubliek, paperlovers, houdt van authentieke, persoonlijke toetsen, werden speelse illustraties met de hand gemaakt. Postzegel kaders en golvende lijntjes van poststempels illustreren de moeite die iemand doet om een kaartje of cadeautje persoonlijk op de post te doen. Dat vulden we aan met handgetekende illustraties die de gezelligheid en samenhorigheid van de feestdagen uitbeelden, zoals samen klinken, elkaar cadeaus geven …

    Door die merkelementen te gebruiken op verpakpapier, social media posts, de webshop, … bouwt Kerstkaartje een herkenbaar, hartverwarmend en speels merk op.

Kerstkaartje visitekaartje - brand identity design - logo en huisstijl ontwerp
Uitleg logo ontwerp met symbolen erin verwerkt.

Breakdown logo icoon ontwerp

Er zitten vier verschillende symbolen in het logo icoon van Kerstkaartje:

  1. Een hart. Want zowel een kaartje kiezen als een kaartje ontvangen is een hartverwarmende beleving bij Kerstkaartje. Een kaartje sturen is een manier om te laten weten dat je denkt aan die persoon, dat je die belangrijk vindt en een warm hart toewenst.

  2. Twee mensen die elkaar omhelzen. De omhelzing staat symbool voor de connectie die mensen leggen door een kaartje of geschenkje te geven.

  3. Een strik. Het teken van het plezier van cadeautjes inpakken en ontvangen.

  4. Twee maal de letter ‘k’ van Kerstkaartje.

Klaar voor jouw eigen
visueel sterk merk?

Contacteer me om samen sterke designs te maken.

Neem contact op